Den siste mohikaner
Hvor har det blitt av barna på lekeplassen, i skogen og i gata? Hva kan som foreldre eller vi som jobber med barn gjøre for å forhindre at det kun er de voksne som har det psykologiske eierskapet til barnas lek? Vi vil barna det beste, men har det gått for langt? Har vi glemt noe på veien?
Mitt navn er Jann S. Aasebø og jeg jobber som kurs- og foredragsholder, og driver en del freelance prosjekter og skrivearbeid rettet mot arbeid med barn, lek og fritid. Jeg har holdt en rekke foredrag for barnehager, SFO’er og foreldre rundt om i landet. Som far til tre barn og tidligere SFO leder har jeg sett at pedagogikken og den voksenstyrte leken overtar barnas egen magi, både på skolen og hjemme, samtidig som vi overbeskytter, aktiviserer og overvåker barn som aldri før. Dette har en konsekvens for barna.
Visste du at fri lek og risikolek faktisk hjelper barn til økt konsentrasjon i skolen, og gir barna bedre søvn og bedre selvbilde? Og at overbeskyttede og overaktiviserte barn har økt sjanse for angst, depresjoner og andre psykiske plager? Ja det er mye spennende og viktig forskning som underbygger dette.
Jeg har derfor utviklet foredraget som er rettet spesielt mot foreldre og voksne som jobber med barn. Foredraget «Den siste mohikaner» handler i korte trekk om å ivareta den frie lek, hvor viktig den er. I tillegg handler det om hvordan foreldres (og skole-ansattes) frykt og angst for potensielle farer begrenser barnas utfoldelse og frie lek. Jeg ønsker å dele noen tanker rundt dette med dere.
Foredraget kan vare fra 1,5 timer til 2,5 timer, tilpasses etter behov. Perfekt til foreldremøte/kurs, nydelig til personalgrupper som trenger påfyll! Det er vanlig at barnehager eller SFO’er fra flere bydeler går sammen. Det er både prisgunstig og hyggelig!
Dersom dette er av interesse, snakk sammen med noen andre FAU- eller SFO-ledere på andre skoler, og ta kontakt så finner vi utav det!
Kundeuttalelser:
«Dette var annerledes, noe nytt, det fikk oss til å tenke over vår praksis! Kurset var en motvekt til dagens praksis, hva gjør vi per nå og hvor er vi egentlig på vei?»
– Assistent, Lone skole, Bergen
«For en gangs skyld var var en som snakket om selvlærte erfaringer med kraftfulle historer. Dette gjorde fordraget til noe litt annet enn en som bare gjengir pensum fra mangeårig skole, bare i et litt annet format.»
– Sosionom, Hannes lekestue, Stavanger
«Temaet var midt i blinken for oss, vi «slites» mellom skole og foreldre.»
– Deltaker, Uranienborg AKS, Oslo
«Svært relevant! La barn lære selv. Få utfoldelse. Oppleve farer. Bli skitne og sultne. Vi må slutte å overbeskytte og undervurdere!»
– Barne- og ungdomsarbeider, Stavanger